dinsdag 13 januari 2015

Stap in.. de sneltrein vertrekt!

Hallo lieve lezers,

Mijn 2e blog  en wat kreeg ik een lieve reacties op mijn eerste blog dit doet mij veel goed!
Heb je deze niet gelezen kijk dan even verder op mijn blog dan vind je hem wel. 
Natuurlijk is dit ook een punt om dan door te zetten met je blog al zou ik het ook doen zonder jullie lieve berichtjes!
Het voelt zo goed om alles gewoon van je af te typen, schrijven deed ik altijd wel maar dit wil ik gewoon delen met jullie en met lotgenootjes.
Op dit moment lijkt het alsof ik in een sneltrein ben gestapt en deze snel op de goede bestemming aankomt. Vorige week zat ik nog vol zenuwen bij de screening vandaag kwam al de brief met de afspraken! Wauw het kan natuurlijk niet snel genoeg gaan maar zo snel hoeft het nou ook niet.....
De volgende afspraak die om mij staat te wachten bestaat uit 3 onderdelen:
  • Afspraak met de chirurg
  • Afspraak voor het Medicatie spreekuur
  • Afspraak met het PAS
Verder bestaat deze dag ook weer uit wegen & meten en bloed af geven en een potje urine voor de algehele check! Dat wordt weer goed drinken in elk geval voor dat ik hier heen ga ;) ;)

Op dit moment ben ik heel benieuwd weet ik alleen van papieren wat ik bij de afspraken te maken heb maar ben heel benieuwd wat het nou echt inhoud natuurlijk!
 Dit weet ik al:
  •  De afspraak met de chirurg
    • Welke type operatie wordt het????
      • En die keus makkelijker gemaakt dan voor de ander! De arts denkt hier met je mee maar je mag zelf ook een voorkeur uitspreken en samen kom je tot de conclusie wat nou het beste is voor jou.
      •  Ik heb keuze uit 3 soorten:
        • Gastric bypass
          • (maagomleiding) bij een gastric bypass wordt de maag kleiner gemaakt en het spijsverteringskanaal gedeeltelijk omgeleid
     

        • Mini gastric bypass 
          •  Dit is een variant op de gastric bypass maar heeft een andere maag-darmverbinding
        • Gastric sleeve 
          • (Maagverkleing) Bij de gastric-sleeve operatie, wordt de buitenbocht van de maag verwijderd, waardoor een kleine buisvormige maag overblijft. Het darmstelsel wordt niet aangepast. Dat betekent dat alles wat je dan eet en drinkt ook wordt opgenomen in het lichaam.
 
    •  Dit was een kleine uitleg over welke operaties er nou eigenlijk zijn, heb ik je nou nieuwschierig gemaakt en wil je meer erover weten klik dan op de namen van de operaties dan lees je nog meer wat het nou precies inhoud! Zelf heb ik de keuze gemaakt voor de sleeve dus de maagverkleining dit moet ik natuurlijk nog met de chirurg bespreken, maar naar aanleiding van de 1e voorlichting en ervaring van me vader heb ik dit als voorkeur ook mede omdat dit ook de geschikste is bij een kinderwens. Als dit niet helpt kan altijd later nog dit omgezet worden in een omleiding, maar dan moet er natuurlijk wel een hele goede reden zijn
  • Afspraak voor het Medicatie spreekuur
    •  Dit lijkt me meer dan genoeg zeggen je medicatie wordt in kaart gebracht dit maakt niet of uit of je het wel of niet gebruikt. Wat dit verder precies inhoudt zal ik na de afspraak wel meer over weten te vertellen.
  • Afspraak met het PAS
    • Zoals in elk ziekenhuis verzinnen ze overal weer leuke namen voor. PAS staat hiervoor Preoperatief Anesthesiologisch Spreekuur. Of te wel een afspraak met de anesthesie  waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!Hier wordt de soort anesthesie met je besproken, gezondheidsvragenlijst bespreken die ik mag invullen, medicatie wordt weer behandeld, gebit gecheckt, familie ziektes behandeld, allergieën en eerdere operaties en  eventueel word een ECG gemaakt.
Niet zo heel spannend vind ik zelf op de chirurg na. Komt misschien ook omdat ik weet wat er gaat gebeuren. Dit is niet de eerste keer dat ik geopereerd wordt en mag vaak aan mijn eigen patiënten vertellen wat er gaat gebeuren. Maar op het moment dat jezelf voor een operatie moet beleef je het toch anders en denk je er toch meer over na... Ik laat het allemaal over me heen komen en zal jullie laten weten hoe ik het heb beleefd in elk geval!
 Verder als ik dit erop heb zitten heb ik nog een 2e voorlichting op 5 maart hierin krijg je de laatste informatie die noodzakelijk is voor de operatie en wordt er ook aandacht geschonken aan het leven na de operatie. Maar hier over later meer als het is geweest.

Volgens mij heb ik voor nu alles opgeschreven wat er komen gaat! Mochten er toch nog vragen zijn stel ze gerust en ik zal proberen er een antwoord op te geven!




 Lieve groetjes Mandy

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten